Ani vrstva uježděného sněhu ale nemusí nutně znamenat překážku. Když má motorista obuty správné, tedy zimní pneumatiky s hlubokým vzorkem, stačí trocha opatrnosti a dojede do cíle. Pomůže mu i technika. Nové vozy jsou vybaveny prakticky vždy systémem ABS, který zkracuje brzdnou dráhu a brání blokování kol, ale není všelékem.
Ani vrstva uježděného sněhu nemusí nutně znamenat překážku. Když má motorista obuty správné zimní pneumatiky, tedy s hlubokým vzorkem, stačí trocha opatrnosti a dojede do cíle. Pomůže mu i technika. Nové vozy jsou prakticky vždy vybaveny systémem ABS, který zkracuje brzdnou dráhu a brání blokování kol, ale není všelékem.
Práce s volantem a pedály musí být opatrná, citlivá a plynulá
Již z autoškoly známé pravidlo o „lehké noze“ a žádných prudkých pohybech stále platí. Zatímco na suchém asfaltu na jízdním stylu až tak nezáleží, na sněhu je nutné volant držet pevně, ne však až moc křečovitě a vyvarovat se prudkému zatáčení nebo vyhýbání se. Přes zamrzlou kaluž raději projeďte rovně než se snažit na poslední chvíli vyhnout.
Brzdná dráha na sněhu je podle statistik asi pětkrát delší než na suchu a na ledě je to dokonce desetinásobek. Z tohoto důvodu je třeba i zvýšit rozestupy mezi auty a pravidlo „dvou sekund“ prodloužit klidně i na dvojnásobek.
I před zatáčkou je potřeba sešlápnout brzdu plynule a ne na ní dupnout. Budete cítit „kopání“ ABS, ale toho se nelekejte, to je správně, a tlačte brzdu dál až k podlaze.
K čemu je ABS?
Je také vhodné rozumět vozu, který máte. Nemusíte umět rozebrat a složit motor nebo převodovku, ale i „nemotoristi“ by měli vědět, co je ABS, ESP a kdy se jim hodí pohon všech čtyř kol.
ABS je zkratka pro Anti-lock Brake System, což znamená protiblokovací systém. Je to systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou. Umožňuje tak zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích
ESP – elektronický stabilizační program, je rozšíření funkce systémů ABS. Program pomáhá stabilizovat automobil pomocí přibrzdění některého z kol a omezením výkonu motoru (tedy snížením krouticího momentu) například při rychlém průjezdu zatáčkou.
Jak vyřešit „krizovku“
Pokud pneumatiky ztratí přilnavost, je nutné zachovat chladnou hlavu. Hlavně žádné prudké pohyby volantem a sešlápnutí brzdy až na podlahu.
1. U vozů s pohonem předních kol obvykle jede vůz rovně, i když točíte volantem. Je potřeba vyšlápnout spojku a zvolna povolit plynový pedál. Někteří odborníci radí naopak mírně jej sešlápnout, vše má ale stejný účel – aby přední kola zabrala. Zkušení řidiči si mohou pomoci ruční brzdou, ale to je nutné nejprve natrénovat na bezpečném místě.
2. U vozů s pohonem zadních kol nebo 4×4 je nejlepší reakcí na přetáčivý smyk dát volantem „kontra“, tedy zatočit na opačnou stranu, než na jakou je zatáčka. Brzdit se ale také nesmí, to je vhodné jen ve chvíli, kdy je nevyhnutelný náraz, aby se alespoň o trochu snížila rychlost.
Jak vyjet kopec
Aby byla jízda plynulá a prosta nečekaných zásahů do řízení, je třeba předvídat a sledovat povrch. Náledí obvykle bývá zejména na mostech a v lesích, za kopcem pak může být na silnici navátý sníh. Mokrá či zledovatělá silnice se zpoza volantu rozeznává špatně, ale stačí na rovince šlápnout na brzdu a víte, že jste na kluzkém.
- Pod kopcem zásadně nezastavujte. Stoupání v kombinaci s ledem a stojícím autem může být problém i pro vozy s pohonem všech čtyř kol.
- Je lepší jet na co nejvyšší převodový stupeň. Znamená to vyšší pravděpodobnost, že se kola nebudou protáčet. Při jízdě z kopce se na sněhu naopak doporučuje brzdit motorem a podřazovat.
- Zatáčky najíždějte od vnější strany a držte se na své polovině silnice. Právě na protijedoucí auta je třeba brát obzvlášť ohled, silničáři často udělají z jindy široké cesty úzkou okrsku, a když se pak potkají dvě auta, obě musí blízko závěji.
Samozřejmostí nejen pro cestu do hor by měly být sněhové řetězy v kufru a ideálně také menší pytel s pískem a lopatka. A dobrou radou je také vzít si s sebou teplé oblečení, něco malého k snědku, dostatek pitné vody a do kufru kanystr s benzinem. Při čekání v koloně nebo zapadnutí se to vše může velmi dobře hodit.