Novinky a AKCE e-mailem

Rádi Vám budeme zasílat informace o novinkách a produktech ve slevě.
Zanechte nám svůj e-mail.

Test celoročních pneumatik – jaký vliv má opotřebení?

Ilustrační foto

Šéf německého Michelinu Jürgen John upoutal svými nedávnými výroky značnou pozornost. Konkurenční výrobci prý navrhují svrchní část svých plášťů, aby obstály v testech a další vrstvy tak kvalitní nejsou. Také tvrdil, že dezény Michelinu až do hloubky 1,6 milimetru. Pokud to tedy umožňuje zákon.

Německý magazín Autobild se rozhodl tyto výroky ověřit. Při svém testování celoročních pneumatik proto zvolil jiný postup než obvykle. Neměřil pouze jízdní vlastnosti nových plášťů, ale i těch opotřebovanějších.

Tři stupně ojetí, tři druhy povrchu

Testeři hodnotili jízdu na sněhu, mokru a suchu. Na všech površích zohledňovali ovladatelnost a brždění. Na sněhu pro ně hrála roli trakce a chování při „slalomu“, na mokré vozovce odolnost proti aquaplaningu a chování na kruhové dráze. Na suchu měřili také hlučnost. Body mohly pneumatiky získat i za celkovou ekonomickou výhodnost

Kromě nových pneumatik měřil Autobild jízdní vlastnosti i po ojetí na 4 a 2 milimetry. V Česku však platí na silnicích jiná pravidla než v Německu. Zatímco v sousedním státě je v zimě zákonem tolerovaná hranice 1,6 milimetru, u nás nemůžete jít pod 4. Všech šest celoroček bylo testováno na malém Opelu Corsa. Nabízí se tedy otázka, jak by si vedly na větším a těžším voze.

Nejlépe snesl opotřebení Michelin, Goodyear drží stříbro

V testu skutečně nejlépe obstály pneumatiky Cross Climate+ od Michelinu. Prémiový výrobce je známý dlouhou výdrží svých plášťů, což se zde potvrdilo. Zkouška však odhalila i to, že gumy neztrácejí jízdní vlastnosti ani po ojetí na 4milimetrovou hloubku.

Michelin Cross Climate+

Na těsném druhém místě se umístil dezén Vector 4Seasons Gen-2 od Goodyearu. Jako nový se vyrovnal i vítězi testu. Michelin jej porazil především díky lepšímu chování na hranici 2 milimetrů. Při ojetí na 4 milimetry byly jejich výsledky velmi podobné.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Vyrovnaný souboj o třetí a čtvrté místo svedla Pirelli s Hankookem

Na třetím místě se umístily pneumatiky Pirelli Cinturato All Season a na čtvrtém Hankook Kinergy 4S. Jako nové nabízí oba dezény skvělé jízdní vlastnosti na všech druzích povrchu. Opotřebení je však bolelo víc než první dvě testované gumy. S 4milimetrovou hloubkou získaly oba pláště velmi podobný počet bodů – Pirelli si vedla lépe na mokru, Hankook zase na sněhu.

Pirelli Cinturato All Season

Překvapení testu – pneumatiky Vredestein

Pěkné hodnocení získala guma Quatrac 5 od Vredesteinu. Navzdory své poměrně nízké ceně byla totiž kvalitou srovnatelná s konkurenčními prémiovými modely. Nová pneumatika se velmi dobře prosadila na sněhu i mokré vozovce. Stejně jako řada dalších plášťů však špatně snášela opotřebení – utrpěla zejména odolnost vůči aquaplaningu.

Vredestein Quatrac 5

Na nových Nokianech se jede skvěle, hloubku pod 4 mm ale neriskujte

Zatímco nové Nokiany Weatherproof 88T překonají v mnoha směrech dokonce i Michelin, po opotřebení je jejich výsledek znatelně horší. Ojeté Nokiany si vedly poměrně dobře na sněhu, velké množství bodů však ztratily na mokré vozovce.

Nokian Weatherproof

Závěr testu: na suchu jste v bezpečí, pozor ale na mokro a sníh

Celkové ohodnocení pneumatik dle Autobildu je: „dobré“ pro Michelin, „uspokojivé“ pro Goodyear a „s výhradami“ pro Pirelli, Hankook, Vredestein a Nokian.

I když jízdní vlastnosti testovaných pneumatiky byly i po ojetí na 4 mm dostačující, pokles kvality byl znatelný. Rozhodně tedy v zimě nedoporučujeme sjíždět gumy až na 1,6 milimetru, jak doporučuje šéf Michelinu. Zaprvé je to v Česku nelegální a zadruhé si při takovém stupni opotřebení na sněhu a mokru nevedl zrovna nejlépe dokonce ani vítězný dezén. Jediný přínos, který menší hloubka má, je chování na suché vozovce. Stačí však hlubší kaluž a při vyšší rychlosti riskujete pohromu.

Čeští řidiči by se měli celoročních plášťů raději úplně vyvarovat. Oproti letním pneumatikám mají výrazně vyšší valivý odpor a jsou hlučnější, oproti těm zimním mají na sněhu a ledu mnohem horší trakci.

Publikováno: 29.1.2018

Potřebujete poradit?

547 425 320 online

Porovnávaní

V porovnaní máte 0 produktů.

zobrazit porovnané
odebrat vše

 

Copyright © E-Pneumatiky.cz 2003 – 2018 Všechna práva vyhrazena.

cookie