UPOZORNĚNÍ: Kvůli velkému zájmu o zimní pneu a vytížení dopravců se doručení může zpozdit o 1 až 2 pracovní dny.

EU značení pneumatik dle evropské unie - energetické štítkování

Aktualizováno 31. 5. 2021

Zásadní změny EU štítků: Přinášíme stručný přehled novinek

Od 1. 5. 2021 najdete na energetických štítcích pneumatik několik zásadních změn. Kromě nového systému známkování přibyl i alpský symbol sněhové vločky a zledovatělého horského štítu.

Nový EU štítek na pneumatikách

Změny na EU štítku od 1. 5. 2021

Upravená 5stupňová škála známkování

Na staré verzi EU štítku jste u valivého odporu a brzdné dráhy na mokru viděli známkování písmeny A (nejlepší) až G (nejhorší), tedy 7 třídami. Písmeno D však výrobci v praxi z nepochopitelného důvodu vynechali, takže tříd bylo ve skutečnosti jen 6.

Nově ale na energetickém štítku najdete škálování jen 5 třídami – A (nejlepší) až E (nejhorší), což řidičům zjednoduší orientací. Podle rakouského autoklubu ÖAMTC jsou však nároky na hodnocení nízké, a průměrné dezény tak vypadají jako extra výkonné. Tím, že navíc zmizí známkování písmeny F a G, přijdeme o lepší srovnání levných modelů. Všechny totiž ponesou hodnocení E.

Nové značení pro sníh a led

Alpský symbol sněhové vločky (3PMSF) už nebudete muset složitě hledat na bočnici pláště. Díky novému EU štítku na první pohled uvidíte, jestli model toto označení nese. Ve zkratce jde o potvrzení, že pneumatiky splňují evropské bezpečnostní normy pro jízdu v zimních podmínkách – tedy minimálně o 25 % lepší trakci na sněhu a ledu než pneu bez tohoto označení.

Úplnou novinkou je pak symbol zledovatělého horského štítku. Ten potvrzuje, že dezén splňuje bezpečnostní normy pro jízdu na ledu.

Ověření pomocí QR kódu

Chcete si ověřit, že se údaje na EU štítku skutečně vztahují k vybranému dezénu? Pak načtěte pomocí mobilního telefonu QR kód. Odkaz vás přesměruje do online databáze EPREL, kterou provozuje Evropská unie. Najdete v ní veškeré informace o produktu včetně začátku i konce výroby daného modelu.

Drobné změny u značení hlučnosti

Mírné upřesnění, grafická inovace. Jinak žádné zásadní změny u značení hlučnosti nehledejte. Hladinu hluku označují zvukové vlny (1–3) a písmena A (nejtišší) až C (nejhlučnější)


 

Zde najdete popis značení starší verze EU štítku.

O čem nás značení informuje

Vnější hluk

EU štítkování Vnější hluk

3 třídy od 1 (nejtišší) do 3 (hlučnější)

Vnější hlučnost pneumatiky se měří v decibelech (dB) a porovnává se s novými evropskými hlukovými limity pneumatik, které mají být zavedeny v roce 2016.

 

EU štítkování Vnější hluk – 3 kategorie

 

Spotřeba paliva

EU energetické štítkovnání – spotřeba paliva

od A (nejúspornější) po G (nejméně úsporné)

Valivý odpor pneumatik je jedním z faktorů, které mohou ovlivňovat spotřebu paliva. Čím je tento valivý odpor nižší, tím méně paliva je potřeba k pohybu vozidla vpřed a tím méně také vzniká emisí oxidu uhličitého. Rozdíl mezi pneumatikami třídy A a G může činit až 7,5 % spotřebovaného paliva. U průměrného osobního automobilu to obnáší asi 0,65 litru paliva na 100 km.

EU štítkování Spotřeba paliva – kategorie
 

Přilnavost za mokra

 

EU štítkování P5ilnavost za mokra

od A (nejlepší) po G (nejhorší)

Odezva při brzdění představuje důležitý aspekt jízdních vlastností pneumatiky za mokra a má zásadní význam na Vaši bezpečnost. Rozdíl mezi pneumatikami třídy A a G může znamenat až 30% zkrácení brzdné dráhy. Například u osobního automobilu brzdícího naplno na mokré vozovce z rychlosti 80 km/h to může znamenat vzdálenost až 18 metrů.

EU štítkování Přilnavost za mokra – kategorie
 

Jsou štítky užitečné? Mám podle nich vybírat?

Ano, protože hodnotí 3 významné parametry pneumatiky. A nejsou to jen ekologické (environmentální) aspekty, ale především kvalitativní.

Spotřeba paliva, resp. valivý odpor

Valivý odpor má vliv nejen na spotřebu vozidla, ale i na životnost pneumatiky – nižší valivý odpor se kladně projevuje na životnosti pneumatiky.

  • kvalitativní aspekty: životnost, ekonomická úspora
  • ekologické aspekty: nižší emise výfukových plynů, méně opotřebovaných pneumatik, méně drobného otěrového prachu z ojetých pneumatik

Přilnavost za mokra

Přilnavost na mokru je klíčová. Na suchu funguje skoro každá i sebehorší pneumatika, ale na mokru jde do tuhého a vznikají propastné rozdíly.

  • kvalitativní aspekty: jízdní vlastnosti pneumatiky
  • ekologické aspekty: snížení počtu vraků kolem silnic po dešti

A hlučnost?

  • kvalitativní aspekt: komfort posádky vozidla
  • ekologické aspekty: nebudete plašit ptáčky na stromech a zvyšovat hlukovou zátěž, tzv. hlukové znečištění

    (poznámka rýpavého kolegy: Když pořádně hučí, aspoň to plaší srnky od cest.) 

Dle nařízení EU Vás musíme upozornit na následující 3 body (se kterými plně souhlasíme):

  • Spotřebu paliva může výrazně snížit především ekologická jízda.
  • Pro optimální přilnavost za mokra (a nejen za mokra) a palivovou účinnost je zapotřebí pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách!
  • A pro Vaši bezpečnost je třeba vždy přísně dodržovat vzdálenost mezi jedoucími vozidly s ohledem na brzdnou dráhu.

Stránky Evropské komise

Všichni prodejci pneumatik v EU jsou povinni odkázat na stránku Evropské komise. Jestli se na ni kouknete, necháme na Vás: Stránky Evropské komise s informacemi o štítkování pneumatik (EN)