Kam obout nové pneumatiky, pokud je měním po páru

02.07.2015

Plánujete přezout místo čtyř pneumatik jen dvě? To neděláte dobře. Ušetříte sice drobné peníze, ale ohrožujete svoji bezpečnost. Rozdílně sjeté pneumatiky budou mít vždy horší jízdní vlastnosti než čtyři nové pláště. Nemáte přesto jinou možnost než přezout jen dvě pneumatiky? Váháte, na kterou nápravu nové pláště dát?

Plánujete přezout místo čtyř pneumatik jen dvě? To neděláte dobře. Ušetříte sice drobné peníze, ale ohrožujete svoji bezpečnost. Rozdílně sjeté pneumatiky budou mít vždy horší jízdní vlastnosti než čtyři nové pláště. Nemáte přesto jinou možnost než přezout jen dvě pneumatiky? Váháte, na kterou nápravu nové pláště dát? V tomto článku vám doporučíme správný postup.


Odborníci potvrzují, že vozidlo s mixem starých a čerstvých pneumatik má prodlouženou brzdnou dráhu, porušenou rovnováhu a hůře se ovládá. Správný výběr nápravy proto může významně přispět k bezpečnější jíz­dě.

Přední vs. zadní náprava

Zatímco kola na přední nápravě brání nedotáčivému smyku, zadní chrání před přetáčivým. Kola přední nápravy vedou vůz požadovaným směrem. Zadní ručí za stabilitu v zatáčkách a na rovinkách. S větším opotřebeným se potýkají pneumatiky vepředu. Při brždění na ně účinkuje větší tlak než na zadní. Mám je tedy dát na přední část?

Varianta 1: Nové pneumatiky na přední nápravě

Mezi řidiči panuje rozšířený názor, že přední kola jsou pro bezpečnost důležitější. A když už přezouvat po páru, tak jedině na předku. A důvod? Záběr závisí hlavně na předních kolech. Stejně jako brzdný výkon, tvrdí zastánci této varianty.

Částečně mají pravdu. Jinak má ale tato alternativa do bezpečnosti daleko. A co je nejhorší, takto obutý vůz jde snáze do smyku, protože zadní opotřebované pneumatiky ztrácí přilnavost dříve než přední.

Varianta 2: Nové pneumatiky na zadní nápravě

Dát nové pláště na zadní kola je určitě lepší volba a hned vám povíme proč. Auto se totiž řídí mnohem lépe, zejména v zatáčkách. Díky lepšímu záběru zadní nápravy se také přesněji ovládá.

Obujete-li nové pláště na přední nápravu, nemyslete si, že máte vyhráno. I v této kombinaci je brzdná dráha delší než obvykle. Přesto experti došli v testech k závěru, že přece jen je tato varianta bezpečnější.

Přezouvání pneumatik

Kdy rozhodně nepřezouvat po páru

Uvedené doporučení platí pro zimní i letní pneumatiky, pro automobil s předním nebo zadním pohonem kol. Jsou ale situace, kdy není možné měnit jen dvě pneumatiky.

Zaprvé to nejde v případě, kdy máte nové osobní pneumatiky v jiném rozměru než stávající. Neobouvejte ani pláště, které mají nižší povolenou rychlost. Vyhněte se také tomuto postupu, pokud řídíte auto s pohonem na všechna kola a technický průkaz to zakazuje.

Pár rad závěrem

Ať dáte nový dezén dopředu nebo dozadu, rozdílně sjeté pneumatiky zvyšují riziko nehody, smyku nebo aquaplaningu. Snadno se mohou poškodit nebo píchnout. Jestliže vám záleží na bezpečí vás a vašich blízkých, doporučujeme koupit celou sadu nových gum. Pokud si přece jen nemůžete dovolit přezout všechna čtyři kola, dáme vám 3 důležité rady:

  • Zatáčky jezděte se zvýšenou opatrností. Berte ohled na nebezpečí smyku.
  • Nové pláště vybírejte tak, abyste měli celou sadu od jedné značky.
  • Zvolněte a sundejte nohu z plynu. Počítejte s tím, že musíte brzdit dříve.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.